Skip to content Skip to footer

Alle Vlaamse fietscijfers op een rijtje

61 / 100

Uit een enquête onder de #ikfietsnaarhetwerkdeelnemers blijkt dat 35% dagelijks met de fiets naar het werk gaat. 22% fietst 4 dagen per week naar het werk. Zo’n 16% fietst 1 à 2 keer per week naar het werk. Een kleine 10% fietst minder dan 1 keer per week naar het werk.  

Het is positief dat zoveel werknemers door weer en wind fietsen, zegt één van de organisatoren. Maar wat maakt de fiets zo’n populair vervoersmiddel voor woon-werkverkeer? 

De fietsvergoeding als extra stimulans

Maar liefst 90% van de deelnemers geeft aan dat ze een fietsvergoeding krijgen van de werkgever. Bedrijven keren hun medewerkers een fietsvergoeding uit als extra stimulans om te fietsen. De fietsvergoeding tot € 0,24 per gefietste kilometer is volledig vrijgesteld van belastingen. Een medewerker die bijvoorbeeld 8 kilometer van het werk woont en gemiddeld 3 keer per week met de fiets rijdt, ontvangt in dit geval een fietsvergoeding van €46,08 per maand. Dat is al een mooi extra voordeel!  

Infographic #ikfietsnaarhetwerk enquête

Zorgeloos fietsen dankzij fietsleasing

Bijna 30% van de deelnemers kan een fiets leasen via zijn werkgever. Het grootste voordeel van fietsleasing is dat de werknemer geniet van een all-in leasepakket inclusief alle ontzorgende diensten zoals een omniumverzekering, onderhoud en pechbijstand. Bovendien is een fiets leasen tot 40% goedkoper dan een privéaankoop dankzij het fiscaal voordeel. Daarom kiezen werknemers vaak een duurdere fiets met alles erop en eraan. Tenslotte kan je om de drie jaar een nieuwe fiets leasen en rijd je zo altijd rond met het nieuwste model.

Infrastructuur voor fietsers

Zo’n 30% van de fietsers geeft aan dat hun werkgever inspanningen doet om goede infrastructuurmogelijkheden te bieden. Enkele voorbeelden zijn douches, lockers, een fietsenstalling, laadpalen , etc. 

Koning e-bike

Sinds de opkomst van de (snelle) elektrische fiets, kan iedereen comfortabel naar het werk fietsen. Je moet geen sportieveling meer zijn om met de fiets te rijden. Volgens recent onderzoek van #ikfietsnaarhetwerk-initiatiefnemer Cyclis rijdt maar liefst 68% met een elektrische fiets of speed pedelec. Ongeveer 20% rijdt met een racefiets of mountainbike (zowel elektrisch als niet-elektrisch). De overige 12% leaset een gewone stadsfiets, plooifiets, bakfiets of step. 

En wat zijn nu de voornaamste redenen om te fietsen?

Volgens het onderzoek van Cyclis is een goede gezondheid de grootste drijfveer om naar het werk te fietsen. Fietsen is zowel goed voor de mentale als de fysieke gezondheid. Onderzoek toont aan dat fietsende werknemers zo’n 1 à 2 dagen per jaar minder ziek zijn dan hun niet-fietsende collega’s.

De tweede belangrijkste reden om te fietsen is het positief effect op het milieu. Minder files staat op nummer drie. Tenslotte geeft 10% van de deelnemers aan dat ze sneller aankomen op het werk met de fiets dan met andere vervoersmiddelen zoals de wagen en het openbaar vervoer.