Skip to content Skip to footer

Combinatiemobiliteit is de toekomst

Fietsen naar het werk heeft veel voordelen: je werkt aan je fysieke en mentale gezondheid, je bespaart op brandstof en je draagt een steentje bij aan het milieu. Maar wat als je te ver woont van je werk? Dan neem je toch gewoon de auto… Of zijn er nog andere mogelijkheden? Denk eens aan combinatiemobiliteit!

 

Fiets een deel van je traject

De wagen zal altijd een belangrijke rol spelen in het woon-werkverkeer van Vlamingen. Veel mensen zien het nu eenmaal niet zien zitten om te fietsen in de regen of de koude. En sommige werknemers, zoals accountmanagers of werfleiders, hebben de auto nodig om te verplaatsen van A naar B. En er zijn werknemers die gewoon té ver van het werk wonen, maar er is een oplossing waar velen misschien nog niet aan gedacht hebben. 

Als de volledige woon-werkafstand te ver is om te fietsen, kan je een deel van het traject overbruggen met een ander vervoersmiddel. Zo kan je bijvoorbeeld met je plooifiets rijden naar het dichtstbijzijnde station. Daar neem je je plooifiets mee op de trein of de bus naar het station dat dichtbij jouw werk ligt. Vervolgens leg je de laatste kilometers naar het bedrijf weer af op de fiets. De ideale combo tussen snelheid en beweging, toch?
 
 
Twee Cyclis fietsers delen hun ervaringen

Grietus Mulder, VITO nv:

“De Brompton past handig tussen de stoelen van de trein. Eenmaal aangekomen in Genk, fiets ik naar EnergyVille (het Vlaamse onderzoekscentrum naar duurzame energie en intelligente energiesystemen waar ik werk voor VITO).

We hebben er op VITO voor verplaatsingen en daar ben ik er al mee naar Ulm, Parijs en Londen gegaan. Na 10 jaar fietst die nog altijd als nieuw en je kunt er best hard mee gaan. Het is wel een dure fiets, maar dankzij de fietsleasing is de kost maar €25 per maand. 

Naast mijn woon-werkverkeer, is de Brompton ook handig voor mijn verplaatsingen in Luik. Er is een enorme golf van fietsdiefstallen. Ik ken geen gezin meer die geen fiets is verloren. Geen slot is helaas veilig genoeg. Een Brompton plooit snel en is klein, dus die kan je gewoon meenemen in de winkel of op café. 

En dan zijn er nog de details: de stuurtas beweegt niet mee met het stuur waardoor het gewicht van je vracht geen invloed heeft op de bochten. En Cyclis?: die geven snelle respons en zijn bekend bij veel fietsenwinkels. In ieder geval kon mijn lokale fietshandelaar Bicyclic me direct een offerte aanbieden die naar Cyclis werd gestuurd.

Compact reisplezier!”

Inge Muylaert, Belfius Bank & Verzekeringen:

Ik heb recentelijk voor een plooifiets gekozen zodat ik deze kan combineren met mijn auto.  Het is de bedoeling dat ik met de auto rijd tot aan de gratis parking buiten stad Gent om van daaruit met mijn plooifiets verder te fietsen tot mijn bedrijfsgebouw dat gelegen is aan het station van Gent.

Ik ben niet in de mogelijkheid om het openbaar vervoer te nemen en ben dus genoodzaakt om dit probleem creatief op te lossen. De plooifiets leek mij daarvoor ideaal.”

 

Sara Ganhy, Kava:

“Sinds ik werk in Antwerpen, is het voor mij niet meer haalbaar om altijd met de auto te komen werken. Daarom heb ik ervoor gekozen om de trein te combineren met een plooifiets.

Het gemak aan een Brompton is dat deze plooifietsen heel gebruiksvriendelijk en compact zijn. In het begin is het wel even zoeken en een eigen techniek vinden, maar eens je er mee weg bent dan is het echt een plezier.

Met de plooifiets geraak je overal. Wil je een koffietje halen in Antwerpen-Centraal en moet je daarna in Berchem zijn voor het werk? Geen probleem! Je neemt de plooifiets en vertrekt van eender welk station naar je eindbestemming. Geen stress meer van de files is dan ook nog eens goed meegenomen!”

 

Wat zijn de regels?

De fiets + de trein:

Je mag een plooifiets gratis meenemen op de trein in België, op voorwaarde dat je ze tijdens de rit kan opbergen onder de stoel. 

Als je een gewone fiets, tandem, fietskar of step wil meenemen, moet je een Fietsbiljet kopen. Dit kost 4 euro per enkele reis op een binnenlands traject.

 

De fiets + de bus:

Ook bij De Lijn mag een plooifiets gratis mee op de bus of tram, als de bezetting het toelaat. Andere fietsen mogen niet mee.

 

De fiets + de metro:

Vouwfietsen (volledig opgeplooid) zijn ook toegelaten op de metro in Brussel. Je dient hier niet voor te betalen. 

Andere fietsen mogen enkel mee aan boord van metrovoertuigen en trams met verlaagde vloer. Een gewone fiets mag niet mee op weekdagen van 7 tot 9 uur en van 16 tot 18.30 uur. 

Sommige werknemers nemen de plooifiets mee in de auto om de laatste kilometers van een makkelijk bereikbare parking naar het werk te overbruggen. Zo hebben ze geen parkeerstress en genieten ze toch van een kort fietstochtje.  

En… is combinatiemobiliteit een oplossing voor jou? Ontdek het in onze handige fietskiezer.