Skip to content Skip to footer

De #ikfietsnaarhetwerk cijfers op een rij

De vierde editie van de #ikfietsnaarhetwerk-campagne is er eentje om in te kaderen. Het aantal inschrijvingen steeg met 30 % ten opzichte van vorig jaar. Waarom fietsen werknemers naar het werk? Hoe vaak doen ze dat?  2102 deelnemers gaven hun eerlijke mening aan de hand van de jaarlijkse #ikfietsnaarhetwerk-enquête. 

31% van de deelnemers fietst dagelijks naar het werk

Uit de enquête blijkt dat bijna één op drie van de fietsers minstens 5 dagen per week naar het werk fietst. 21% van de deelnemers fietst 4 dagen per week naar het werk.  18% fietst 3 dagen naar het werk, 12% fietst twee dagen en 5% fietst 1 dag per week naar het werk. 6% fietst minder dan één keer per week naar het werk. De overige 6% fietst normaal gezien nooit naar het werk. De campagne motiveerde hen dus om het eens een keertje te proberen.

 

Grafiek: Hoe vaak fiets je

65% van de deelnemers gaat met de auto naar het werk op de dagen dat ze niet naar het werk fietsen. Uit de bevraging blijkt tenslotte dat 23% van de deelnemers van thuis uit werkt als ze niet naar het werk fietsen. 

Grafiek 2
36% van de deelnemers woont tussen 10-20km van het werk

De tweede grootste groep zijn de deelnemers die tussen de 5 en 10 km van het werk wonen, goed voor bijna 30%. 18,5% van de deelnemers woont zelfs meer dan 20 km van het werk. “Hier zullen voornamelijk ook de speedbikegebruikers tussen zitten”, zegt Valentina Cani van Cyclis Bike Lease.

Grafiek: afstand
Grafiek: afstand
Waarom kiezen werknemers voor de fiets?

41% geeft aan dat hun gezondheid de belangrijkste reden is om naar het werk te fietsen.  17% fietst om geld te besparen. 13% van de deelnemers kiest voor de fiets omdat het goed is voor het milieu. Bijna 10% geraakt het snelste op het werk met de fiets. 8% fietst omdat ze het graag doen (hobby). 7% fietst om file- en/of parkeerstress te vermijden. 

vraag 7
Elektrisch vs. niet-elektrisch

63% deed mee met een elektrische fiets en reed dan vooral met een elektrische stadsfiets of een speedbike. De werknemers die niet-elektrisch fietsten, reden vooral met een gewone stadsfiets of een racefiets.

Bijna 50% krijgt een fietsvergoeding

De fietsvergoeding is een goede stimulans om meer werknemers op de fiets te krijgen. Bovendien kan 1 op 4 een fiets leasen via het werk. 21% van de werkgevers zet in op fietsvriendelijke infrastructuur zoals douches, laadpalen, lockers….

44% overweegt om vaker naar het werk te fietsen als gevolg van de campagne

“Dat is een cijfer waar we alleen maar gelukkig van worden, zegt Valentina. Dat wil zeggen dat we ons doel bereikt hebben, namelijk zoveel mogelijk mensen motiveren om (vaker) naar het werk te fietsen.”

97% wil volgend jaar opnieuw deelnemen aan #ikfietsnaarhetwerk

“Wij zijn zeer tevreden met het aantal deelnemers en de vele positieve reacties”, zegt Valentina. “Als je dan ook nog leest dat bijna iedereen volgend jaar opnieuw wil deelnemen, weet je alvast wat je te doen staat. We kijken al uit naar de vijfde editie. 😉”

Over #ikfietsnaarhetwerk

De #ikfietsnaarhetwerk-campagne wordt jaarlijks georganiseerd door Cyclis Bike Lease. Deze sensibiliseringscampagne zet de fietsers in de bloemetjes en motiveert daarnaast ook niet-fietsers om het een keer uit te proberen op de #ikfietsnaarhetwerk-dag. Want wie weet krijgen ze de fietskriebels te pakken. #ikfietsnaarhetwerk steunt al drie jaar op rij de organisatie Habbekrats.