leasen

De laatste jaren zien we steeds vaker de shift van bezit naar gebruik. Wie koopt er bijvoorbeeld nog CD’s als je eender welk liedje binnen een aantal seconden kan beluisteren via Spotify? Deze trend zien we ook in de mobiliteitssector. Mensen leasen een fiets of auto in plaats van deze aan te kopen. Ook deelsystemen zijn in opmars. En dit heeft zowel op financieel vlak voordelen als voor het milieu.

De populariteit van leasefietsen

Mensen leasen steeds vaker een fiets in plaats van er een te kopen. Er zijn naar schatting zo’n 60.000 leasefietsen op de markt. Fietsleasing kent verschillende voordelen:

  • Fietsers betalen maandelijks een bedrag in plaats van in één keer het bedrag op te hoesten.
  • Fietsleasing is fiscaal voordelig. Hierdoor kan de werknemer kiezen voor een duurder model inclusief accessoires zonder dat hij dit voelt in zijn portefeuille.
  • Cyclis voorziet voor iedere fietser een onderhoudsbudget van minimum €300. Fietsers kunnen dit budget verhogen afhankelijk van hun behoeften. Zo hebben ze geen zorgen over onvoorziene kosten van onderhoud of herstellingen.
  • Leasefietsen zijn verzekerd tegen schade en diefstal in heel Europa. Ook pechbijstand kan opgenomen worden in het leasecontract.
  • Na drie jaar kan je je fiets inleveren en een nieuw exemplaar leasen. Zo rijd je altijd rond met een nieuw model.

Maar is dat wel zo duurzaam, om de drie jaar een nieuwe fiets leasen? En wat gebeurt er dan met de “oude” fiets?

Daisy Romih, Head of Growth bij Cyclis: “Als een werknemer uit dienst gaat of als hij zijn fiets niet overneemt na de leaseperiode, wordt de fiets weer ingeleverd bij ons. Samen met E-bis geven we deze leasefietsen een tweede leven. E-bis vervangt alle onderdelen die beschadigd zijn en test de fietsen uitgebreid. Dankzij deze samenwerking kunnen we duurzaam omgaan met onze fietsen na de leaseperiode en bijdragen aan circulaire economie.”

Momenteel leasen zo’n 20.000 werknemers een fiets bij Cyclis. We vroegen één van onze fietsers naar de redenen waarom ze indertijd kozen voor leasing in plaats van een aankoop:

Annelies De Roek, Product Development Officer bij Partena: 

“Een 5-tal jaar geleden veranderde ik van job en woonde plots op fietsafstand van mijn werk. De 10 km enkele rit naar kantoor deed ik sindsdien altijd met de fiets. En ook in onze vrije tijd hebben wij zelden de auto nodig.

Pas na de geboorte van ons tweede kindje kwam het besef dat een kleuter én een baby vervoeren op de fiets niet vanzelfsprekend is. Maar alsof het afgesproken was, werkte mijn werkgever vanaf dat jaar samen met Cyclis. En ik maakte er onmiddellijk gebruik van door mijn droomfiets te leasen!

Ondertussen rijden we een kleine 3 jaar met onze geleasede Urban Arrow bakfiets. Naast het gemak van de fiets, ben ik altijd gerust op de baan, want de fiets is verzekerd, heeft pechverhelping én een onderhoudsbudget. Uitstapjes, boodschappen, fietstochten, … alles past in en lukt terug met de fiets!”

Ook deelfietsen zijn in opmars

Volgens autodelen.net zijn er ruim 13.000 deelfietsen en meer dan 153.000 gebruikers in België.  Deelfietsen worden vaak gebruikt om een stuk van het woon-werktraject te overbruggen. Een goed voorbeeld zijn de treinreizigers die overstappen aan het station om vervolgens te fietsen naar de eindbestemming. Deelfietsen worden ook vaak gebruikt voor korte ritten in de stad en verplaatsingen tussen verschillende bedrijfssites. Sommige deelfietsen zijn gebonden aan een vaste standplaats, zoals de blauwe fietsen van Blue-bike. Het hoofddoel van deze fietsen is voor het natransport van een verplaatsing met het openbaar vervoer te vergemakkelijken. Je kan met een badge een fiets ontlenen op deze vaste punten.

Een tweede grote categorie van deelfietsen valt samen te vatten onder de noemer ‘free floating’ deelfietsen (Cloudbike, Mobit, Donkey Republic, Billy, Lime). Gebruikers kunnen deze fietsen openen via een smartphone-app en vervolgens na de rit achterlaten waar ze dat willen.

Ontdek in dit artikel hoe je een systeem voor een deelfiets kan leasen!

Van een auto bezitten naar autodelen

Iedereen weet dat een auto een grote kost is, zelfs als hij stilstaat. Mensen die in een grote stad wonen, hebben meestal  geen auto nodig omdat alles goed bereikbaar is met de fiets of het openbaar vervoer. En waarom zou je dan een eigen auto moeten hebben als die 95% van de tijd ongebruikt stil staat? Met Cambio kan je een auto lenen wanneer je dat nodig hebt. Momenteel telt de Cambio community meer dan 50.000 leden.

Leasewagens blijven populair

De leasingmarkt voor bedrijven groeit snel en bestaat uit zo’n 450.000 auto’s. Uit recent onderzoek van SD Worx blijkt dat 23% van de werknemers over een bedrijfswagen beschikt.

Private lease is momenteel nog een traag verhaal in ons land. Deze markt vertegenwoordigt op dit moment maar 15.000 voertuigen. De voordelen van een leasewagen zijn vergelijkbaar met die van een leasefiets. Met een leasecontract weet je op voorhand wat de auto je maandelijks zal kosten. Je hoeft je dus geen zorgen te maken over onverwachte herstelkosten of schade. Na een aantal jaar kan je de auto inleveren en een nieuwe leasen. Zo rijd je altijd rond met een nieuw model.

We zien dat steeds meer mensen die vroeger een auto of fietsen zouden kopen, vandaag zoeken naar andere oplossingen. Twijfel jij nog tussen een fiets aankopen of leasen? Wij leggen je alles uit in ons blogartikel.