Hoeveel calorieën verbrand je tijdens het fietsen?

Fietsen is een goede manier om calorieën te verbranden, of het nu gaat om een rit naar je werk of om een recreatieve tocht van tientallen kilometers. Maar welke factoren zijn hierbij belangrijk? En speelt het een rol wat ik eet?

27-07-2020 14:08:49

Odoo • Een foto met een geweldige onderschrift
 

Gewicht en snelheid
Je ziet hieronder hoeveel calorieën iemand ongeveer verbruikt bij verschillende snelheden. Hoe meer je weegt, hoe meer calorieën je zal verbranden tijdens het fietsen. 


Odoo • Een foto met een geweldige onderschrift

Maar hoe zit het dan precies bij eten? Laten we als voorbeeld een snoepreep nemen. 1 snicker staat gelijk aan ongeveer 250 kcal. Als je aan een goed tempo fietst, zal je als persoon van 60 kg een klein uurtje moeten fietsen. Dat is al meteen een hele inspanning die je moet leveren.

Maar een klein snoepje is niets in vergelijking met een hele maaltijd. In een portie frieten zitten ongeveer 550 kcal. Een bord spaghetti bolognaise bevat al snel rond de 750 kcal.  Dat is ongeveer het dubbel aantal calorieën als in een snicker. Dat wil zeggen dat je al een langere tijd, aan een heel stevig tempo moet fietsen om alles verbrand te krijgen. 

De oplossing? Slim kiezen. Als je zin hebt in een bord spaghetti, kies je best voor de volkoren variant. Omdat er hier meer vezels en mineralen inzitten, heb je sneller een verzadigd gevoel waardoor je automatisch een kleinere portie neemt. Zo krijg je alsnog voldoende vitaminen binnen zonder dat je achteraf weer alles moet verbranden. 

Elektrische fiets
Er ontstaat vaak de twijfel of je met een elektrische fiets evenveel calorieën verbrandt als met een gewone fiets. Ja, je verbrandt calorieën als je gaat fietsen met een e-bike. Helaas, ligt het aantal calorieën iets lager dan bij een gewone fiets.

Als je nu 60 kg weegt en je fietst 15 km/u dan verbrand je op een gewone fiets ongeveer 246 kcal. Op een elektrische fiets is dat ongeveer 210 kcal. 


Er is een klein verschil, maar dit betekent niet dat fietsen met een e-bike minder gezond is dan met een normale fiets. Omdat een elektrische fiets sneller is, heb je de neiging om deze vaker te gebruiken en zo grotere afstanden af te leggen. En het blijft nog steeds beter dan de auto te nemen om ergens naartoe te gaan. 

TIP: Zet de trapondersteuning wat lager zodat je meer inspanning moet leveren

Je hoeft je dus geen zorgen te maken. Als je gaat fietsen, of het nu op een e-bike of een gewone fiets is, verbrand je calorieën. Het enige wat verschil maakt, is hoeveel inspanning je precies levert. Vergeet dus niet om de auto enkele keren per week in te ruilen voor de fiets. En ruil tot slot ongezonde voeding in voor een gezond tussendoortje. 

Wil je weten waarom fietsen nog goed voor je is? Klik hier en lees er alles over in onze blog.