fiets

Waar er de afgelopen twee jaar geroepen werd dat er een tekort was aan fietsen en -onderdelen, lijkt er nu een overschot te zijn. De dure brandstofkosten wijzen mensen de weg naar de fiets. Werknemers kiezen daarentegen wel steeds vaker voor een duurdere en kwalitatievere leasefiets. Joep Kempen, CEO van Cyclis Bike Lease, kijkt door zijn fietsbril terug naar 2022 en geeft ons een kijk in de nabije toekomst van fietsleasing.

Fietsleasing nog populairder post-corona

13.000 nieuwe werknemers leaseden in 2022 een fiets bij Cyclis. Een belangrijke verklaring hiervoor is dat medewerkers terug vaker naar het werk moesten (post corona) en de prijzen aan de pomp gestegen zijn. Volgens recent klantenonderzoek van Cyclis fietste 32% het afgelopen jaar naar het werk omdat ze wilden besparen op de hoge kosten die bij een auto komen kijken.

Cyclis schat het fietslandschap voor fietsleasing in 2023 ook rooskleurig in. Daarom beginnen er de komende maanden nog 5 extra medewerkers om alle klanten goed te blijven verder helpen. 

Fietsvergoeding voor iedereen

Vanaf mei 2023 zal iedereen die naar het werk fietst een fietsvergoeding ontvangen. Het maximaal vrijgestelde fiscaal bedrag wordt bovendien verhoogd naar 0,27 euro per kilometer. De overheid hoopt hiermee een positief effect te hebben op de gezondheid van werknemers, op het leefmilieu en op de filedruk. Naast het fiscaal gunregime van de fietsvergoeding en fietsleasing, zetten overheden ook alsmaar meer in op fietsstraten en zones 30. Alles om het de fietser zo aangenaam en veilig mogelijk te maken. Al is daar natuurlijk ook nog veel verbetering in mogelijk. Deze veranderingen zullen ook een positieve invloed uitoefenen op de groei van het fietslandschap.

De populariteit van de speedbike

Waar in 2022 de speedbikes 11% van de Cyclis fietsvloot uitmaakten, is dat in januari 2023 al 16%. Met een speedbike kan je grotere afstanden afleggen en je (tweede) wagen dus perfect inruilen voor een snelle fiets. Je bespaart hiermee natuurlijk op brandstofkosten én je strijkt een fietsvergoeding op. Win-Win!

Professionalisering van fietshandelaren

We zien ook dat de fietsmarkt steeds professioneler wordt. De grotere fietswinkels en ketens nemen de kleintjes over en zorgen zo voor een constante goede service.

Een trend in het fietslandschap die we wat minder toejuichen, is het feit dat fabrikanten rechtstreeks verkopen aan de eindconsumenten. Het vereist heel wat technische kennis om mensen een fiets te verkopen die bij hen past en deze goed te onderhouden. We willen onze klanten zo goed mogelijk helpen, en dat gebeurt toch nog steeds meer door de lokale fietshandelaar en fietstechnieker. 

Een leasefiets voor iedere werknemer

Onze grootste uitdaging voor 2023 is om iedereen blij te maken met een leasefiets. Ook huishoudhulpen en poetshulpen willen fiscaal voordelig met de fiets naar het werk. We blijven hiervoor zoeken naar oplossingen. 

Als je het kort moet samenvatten, wil de fietser vandaag de dag een betere fietsinfrastructuur en een goede, performante fiets die altijd werkt. En als die fiets niet werkt door een klein mankement, moeten ze bij wijze van spreken in de “fast line” van de handelaar terechtkunnen voor een herstelling ter plaatse of onmiddellijk op een vervangfiets kunnen rekenen.

We haalden het hierboven al aan: fietshandelaren hebben wél een grote voorraad. Je kan dus snel op de (lease)fiets springen. Waar wacht je nog op?